Wiązana koronka ze sztukaterii - 7 000 lat szlacheckiej drogi sztukaterii

Od królów Mezopotamii do rosyjskich mieszkań

lepnina_v_tronnom_zale  Dawno minęły czasy sowieckiej monotonii, a dziś dom może i powinien być odbiciem wewnętrznej natury człowieka. Jednak odpowiedź na pytanie: "czy wypełnić swoje "gniazdo" chińskimi bibelotami lub stworzyć miejsce, którym możesz się pochwalić?"każdy znajdzie dla siebie sam.

Jednym ze sposobów, który pozwala nadać twojemu mieszkaniu indywidualność, który  rozprzestrzenił się w Sankt-Petersburgu przez rosyjską szlachtę i arystokrację, tylko stosunkowo niedawno, z początku XIX wieku – to dekoracja sufitów rozetami pod żyrandolem, gzymsy i inne elementy dekoracyjne ze sztukaterii gipsowej.

Sztukateria może nie tylko nadać piękno i szlachetność mieszkalnemu pomieszczeniu i przekształcić typowy penthouse w pałac książęcy, jej funkcja jest znacznie szersza - profesjonalnie wykonana sztukateria może zmienić postrzeganie przestrzeni, poszerzyć lub zawęzić ją skorygować wysokość sufitu itp.

Chociaż w rosyjskiej architekturze sztukateria zajęła godne miejsce zaledwie kilka wieków temu, jej światowa historia rozpoczęła się z pierwszymi krokami współczesnej cywilizacji wiele lat temu (około 5 000 lat P. n. e.), i jeszcze w Starożytnym Egipcie i Mezopotamii powstały pierwsze style sztukaterii, zachowane do naszych dni. Z pałaców egipskich faraonów sztukateria przyszła do Starożytnej Grecji i Rzymu. Greccy arystokraci i rzymscy patrycjusze cenili sztukaterię  i stworzyli swoje style, moda na które jest do tej pory.

lepnoe_zerkalo  W europejskiej architekturze, począwszy od epoki średniowiecza, style sztukaterii gipsowej  zmieniały się i rozwijały się w zależności od gustów i preferencji rządzącej elity, jednak sztukateria zawsze znajdowała swoje miejsce w zamkach, chateau, willach i rezydencjach.

Pochodzące z Włoch style baroku (wł. barocco, liter. - osobliwy, dziwny) i gotycki styl, francuskie style empire (od franz. empire - imperium) i Art deco (od francuskiego Art Deco — "Dekoracyjna sztuka), klasycyzmu (od łac. classicus — wzorowy) i eklektyzm (z greckiego. ekiektikos — zdolny do wyboru, wybierający ), a także wiele innych stylów architektonicznych – w każdym z nich użyto w sztukaterię.

Sztukateria dziś

Dzisiaj do produkcji dekoru stiukowego  wykorzystywane są różne materiały: gips, poliuretan, styropian (spieniony polistyren), papier-mache, tynki, cement, włókno szklane, kompozyt z włókna szklanego, metal. W Rosji najczęściej korzystają z sztukaterii z gipsu, poliuretanu lub styropianu.

Styropianowa sztukateria – jest to najprostsza i najtańsza opcja. Ona elastyczna, lekka i bardzo łatwo się montuje. Dobrym rozwiązaniem, aby szybko nadać mieszkaniu jakiś naleciałość elegancji i stylu. Jednak nie warto zapominać, że styropian jest bardzo krótkotrwały i nie bardzo wytrzymały, tak i wygląd sztucznej sztukaterii daleki od ideału, ponieważ wyroby mają niewyraźny obraz. Kolejną istotną wadą styropianowej sztukaterii, szczególnie ważnym dla Sankt Petersburga, jest jego skłonność, naelektryzowanej, by stać się prawdziwym zbiornikiem dla kurzu. Również polistyrenowa sztukateria przyczynia się do rozwoju chorób alergicznych i może kumulować w sobie podwyższone dawki promieniowania.

Tym nie mniej, mimo swoich wad, styropianowa sztukateria cieszy się popularnością wśród nowych mieszkańców i poszczególnych budowniczych, którzy chcą niewielkim kosztem nadać mieszkaniu ekskluzywny wygląd.

Sztukateria poliuretanowa – jest to jedna z najlepszych opcji, które łączą w sobie niską cenę z wysoką trwałością i sztywnością, dającą możliwość fiksowania pożądanego wzoru. Listwy z poliuretanu to też rozwiązanie, w niedgrogim stylu, jednak jej jakość, jak i wygląd, są znacznie wyższe, niż w przypadku wyrobów styropianowych.

Lekkość sztukaterii poliuretanowej jest ogromną zaletą przy jej montażu, z tego punktu widzenia poliuretan jest idealnym wyborem. Istnieje jednak i druga strona medalu – nieuniknione styki, objawiające się w procesie obsługi.

lepnina_na_fasade Sztukateria gipsowa  – to klasyczny materiał do tworzenia elementów dekoracyjnych stiukowych, a przy odpowiedniej pielęgnacji, dość trwały. Jest to naturalny i ekologiczny materiał. Ponadto, sztukateria gipsowa działa jako naturalny „kontroler klimatu” w pomieszczeniu: przy dużej wilgotności gips wchłania nadmiar wilgoci, a w gorące i suche dni wręcz przeciwnie, zaczyna oddawać ją, nawilżając powietrze. Nawiasem mówiąc, to właśnie jakość gipsowej sztukaterii przez wieki zabezpieczała mikroklimat w pałacach cesarzy i królów, dając im ochronę przed gorącem i wilgocią.

W tym samym czasie, to jest właściwość gipsu, co oznacza, że myć sztukaterię gipsową lub instalować ją w pomieszczeniach wilgotnych nie warto  – gips będzie ciężki, zacznie się rozpadać i kruszyć. Zresztą, w tej chwili dla ochrony gipsu od wilgoci stosuje się nanoszenie folii polimerowych, dlatego, wysokiej jakości sztukateria gipsowa wody się nie boi.

Główną wadą gipsowej sztukaterii  jest  stosunkowo wysoka cena elementów gipsowych, ze względu na fakt, że gips, przede wszystkim, materiał do pracy ręcznej. Jeśli na pierwszym planie jest oszczędność – lepiej wybrać poliuretan, ale jeśli chcesz nadać domu osobowości – do tego potrzebny gips i ręce Mistrza. A prawdziwa indywidualność ceny nie ma, tak samo jak bezcenny Ermitaż.